Västerås

Founded Wednesday, August 30, 1933
Club 13032 - Distrikt 2340 - Charter number

I februari 1933 fick ett 25-tal herrar, med sysselsättning i olika branscher i Västerås, kallelse att delta i ett sammanträde på Stadshotellet för att överlägga om möjligheten att bilda en rotaryklubb i staden. Brevet var undertecknat av direktören vid Svenska Metallverken Erik Falk och drädseldirektören Teofil Öberg. Detta initiativ ledde till att Sveriges tolfte rotaryklubb bildades. Det var från början 26 medlemmar som betalade 10 kronor i årsavgift. Charterbrevet utfärdades den 30 augusti 1933, så denna dag är att anse som Västerås Rotaryklubbs födelsedag. Charterpresident blev landshövding Walter Murray. Charterfest avhölls den 25 november på Stadshotellet under högtidliga former med deltagande av 106 personer, varav 46 damer. Nio främmande klubbar var representerade, bland dem Köpenhamn och vår fadderklubb Stockholm. Börsdirektören Kurt Belfrage överlämnade charterbrevet till klubbens president med ett lyckönskningstal präglat av en helhjärtad tro på och entusiasm för Rotarys idéer.

Klubben gick samman med Västerås Västra Rotaryklubb den 15 juni 2021.

Members

Active members 93