Polio Plus

lördag 18 juni 2016

J T Berg Uppdaterad av Håkan Janson 2022

PolioPlus är ett program som drivs av The Rotary Foundation i samarbete med bl.a. FN, UNICEF och WHO.

Programmet går ut på att utrota sjukdomen på samma sätt som skett med smittkoppor, d v s genom massvaccinering. PolioPlus är nu inne i slutfasen och det är synnerligen viktigt att finansiera vaccinering av världens alla barn för att förhindra bakslag i programmet, och därmed en fördröjning i utrotandet av polio.
Partners är också Bill & Melinda Gates Foundation

I Västerås Rotaryklubb samlar vi löpande in pengar genom Vin-lotteri på våra lunchmöten. Tillsammans med de övriga Rotary-klubbarna i Västerås genomför vi även insamlingar på Världspolio-dagen den 24 Oktober  samt genom det s.k. Ankracet i Svartån under Cityfestivalen i Västerås  varje år.