Ukraina manifestation vid stadshuset i Västerås

måndag 9 januari 2023

Leif Andersson

Nedan finns vår presentation:

Rotary

I Västerås finns 4 rotaryklubbar med drygt 180 medlemmar, alla är representerade här idag (Västerås Rotaryklubb, Västerås Aurora Rotaryklubb, Västerås Rudbeckius Rotaryklubb och Västerås Östra-Mälare Rotaryklubb).

Rotary har drygt 25 tusen medlemmar i Sverige och 1,4 miljoner i världen.

Rotary är ett yrkesnätverk som har utvecklats till en organisation som jobbar med hjälpprojekt och insamlingar till behövande. Rotarys huvudprojekt genom åren har varit att finansiera utrotningen av polio i världen men vi jobbar också med insamlingar och projekt t.ex. lokalt via Lokala Hjälpen eller t.ex. globalt till Ukraina.

Insamlingar till Ukraina

I samband med krigsutbrottet i våras startade vi upp ett insamlings projekt inom Rotary Sverige. Totalt samlade vi in 8,4 Mkr – detta belopp dubblades sedan genom en överenskommelse med Akelius Foundation. Vårt distrikt (Västmanland, Närke och Värmland)) samlade in mest pengar per medlem.

Under hösten har vi haft många kontakter med vår systerorganisation i Kiev och startade en Vinter insamling inom de nordligaste Rotary distrikten för att få fram medel för skydds boenden för internflyktingar i Ukraina. Vi hade målet att samla in 300 tkr och nådde 818 tkr. Till detta kan vi tillföra pengar via får globala hjälpfond inom Rotary.

Varje måndag hålls en manifestation för Ukraina vid stadshuset. Den 9 januari deltog Västerås Rotaryklubbar i manifestationen.