Ankracet under Västerås Cityfestival

torsdag 30 juni 2022 12:00 - lördag 2 juli 2022 17:00, Apotekarbron Svartån Västerås
Talare:

I samband med Cityfestivalen vid månadsskiftet juni-juli står Västerås Rotaryklubbar vid Svartån och samlar in pengar till att vaccinera bort polio en gång för alla.

Man köper en plastanka för några kronor som används till att köpa in poliovaccin inom det internationella Rotarys projekt Polio Plus.

Vi har tillsammans med deltagarna i ankracet varit med om att nästan helt vaccinera bort polio och viruset är idag begränsat något/några få  länder och under ett hundratal insjuknade per år.

Som festlig avslutning på insamlingen släpps de numrerade plastankorna i Svartån vid Apotekare bron och de första ankorna att ta sig förbi bron vid Stora gatan vinner racet.

Själva racet går i år av stapeln kl 14 på Lördagen den 2 Juli.

Men ankorna säljs från torsdag lunch.

Länk till  Projekt Ankracet

Rotary Ankrace under Västerås Cityfestival